August 1, 2017

Serunding Kelapa Untuk Lontong

Assalamualaikum...

Ohhh lama sudah tak bersiaran. Jangan ditanya kenapa... Kita mulakan balik dgn cerita LONTONG dan SERUNDING lah ekk...

Kalau makan lontong tanpa serunding, tetap sedap asal kuah lodeh tu sedap secukup rasa. Tapi kalau ada serunding ni, feel dia lain. Kalau kat tempat akak, memang lodeh tu macam tu aje, kosong takda serunding. Paling2 letak sambal merah atau kacang (sambal sate). Yang berserunding ni selalunya dari Selatan iaitu Johor dan Singapura.

Sebab lontong ni salah satu fav food akak, maka pelbagai variasi rasa pernah akak makan. Ikutlah sapa yg buat. Sedap atau tidak itu adalah subjektif. Ikut tekak masing2. Di tempat mak akak di Sg Besar, paling akak suka ialah lontong Mat Sabu. Memang lain sangat rasa dia dan diletakkan kacang sayur di dalamnya. Cuma ia agak manis. Yang selalu akak beli di gerai Kak Ruzi pun OK juga.. paling murah pernah jumpa. Bolehla jadi pengubat rindu. Kadang beli di kedai makan, takat rasa macam masak lemak bubuh lontong/nasi impit pun iya.. hehe.

Panjang cerita, sebenornya akak nak tulis resipi SERUNDING KELAPA tu ja. Nak buat rujukan, mana tau akak hilang ingatan nanti. Maklum, setahun sekali kot buatnya.. Masa tu terpaksalah buka balik blog kan..huhu! Ini versi simple, iaitu terus masuk je kelapa parut tu. Masak pun tak lama. Ada satu cara lagi, kelapa perlu disangan dulu sebelum digaul dan masak dengan bahan-bahan perencahnya sehingga jadi kering.



SERUNDING KELAPA

Bahan2:

2 cawan kelapa parut (anggaran RM1-2)
2 sudu cili kisar
2-3 ulas bawang merah (tengok saiz la ye..)
1-2 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1 batang serai - dititik
Sejemput bilis atau udang kering
1 sk ketumbar
1 sk jintan manis
1 sk jintan putih
1 sk serbuk kunyit (boleh adjust untuk nampak cantik..)
1 keping asam gelugor
2 helai daun limau purut
Garam
Gula
Minyak untuk menumis

Cara2:

1) Kisar cili, bawang merah dan putih, lengkuas dan bilis/udang kering, serbuk kunyit, ketumbar, jintan manis dan jintan putih.
2) Panaskan minyak dan tumis bahan kisar di atas. Masukkan serai, asam keping dan serai. Tumis sampai naik bau.
3) Masukkan kelapa parut, garam dan gula. kacau rata. Biasanya serunding kena manis sedikit, tapi kena balance dengan garam dan asam.
4) Kacau terus sehingga kelapa agak kering dan berderai serta cukup masak. Jika elok masaknya, serunding akan tahan lama. Nak lagi tahan, simpan di dalam peti sejuk.

Lontong akak pada suatu hari selepas hari raya...
Serunding ni boleh juga dimakan dengan nasi biasa, nasi ambeng atau dimakan dengan nasi impit/ketupat/lontong tanpa kuah lodeh tu. 

P/S: Gambar2 akak sekarang ni memang kualiti tak cun sebab HP akak tu cap ayam serama jer.. Kamera digital pulak dah tak pernah sentuh, duk tido dalam laci tu bertahun dah..


3 comments:

cikjaja said...

Dah lamaaaa tak makan kat kedai mat sabu tu. Tetiba teringin pulak 😀. Masakan dia memang sedap2 kan kak.

Juls Julie80 said...

sedapnyaaaa...

Cik Siti Abu Sujak said...

Lontong dia mmg melekat diqolbu Cikjaja.. Masakan2 lain tak pernah rasa lagi

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...