July 17, 2012

Tempahan Opera & RV

Semalam dengan gigih saya menyiapkan kek tempahan sahabatku Atie untuk kek opera dan red velvet.  Maklumlah, weekend lepas berpoya2 balik kampung.  Sampai je KL semula, terus senseng lengan.  Atie buat special request utk opera yang ada pusar2 hitam putih dan RV yg empat segi  :))

KEK OPERA 
Sebelum buat whirlpool tu, saya siram dulu dengan ganache dan simpan dulu..
Kemudian keluarkan dari fridge, baru paipkan cream dan ganache.  Pening dan ketaq tangan masa buat pusar ni.. herot perot cream & ganache tu dikerjakan dek akak..huhu!  Satu lagi yang saya notice, coffee cream tu tak berapa rasa coffee, tak macam yg selalu saya buat (kali ni saya guna coffee emulco kedai bakeri punya).. Dari situ saya buat assumption yang lain brand lain rasa coffee tu.. Nak kena tuko!!

KEK RED VELVET
 Ramai yang suka presentation RV ku kali ni.  Saya pun sama.. Walau sebenarnya idea tu datang last minute.  Asalnya nak buat rose, tapi tak menjadi.  Cuak juga sebab selalunya kalau fondant tu orang keringkan dulu sebelum pakai.  Kalau tak silap la.. Tapi saya buat keputusan ganas dengan tidak berbuat begitu palau duk terbayang2 hair dryer kat dalam drawer.  Sudahnya bila tengok gambar Atie tadi, nampakle fondant tu cairr.. Mujo le nampak mcm corak abstract kihkih... Maklum le, ilmu belum cukup :P

Inilah rupa kek-kek tu (gambar oleh Atie).... Janji sodap, tak gitu? Ngeeee... *mood nak makan sate la!*

No comments: