April 27, 2012

Vanilla Muffin Segera

Paling mudah dalam tugas-tugas baking ni ialah apabila kita cuma beli bahan segera di kedai bakeri.  Memang tak payah nak fikir sangat, tapi still kena juga aktifkan otak ni sebab kadang-kadang, resipi yang tertulis tak lengkap.


Saya ni baru 2 kali membeli tepung muffin kat kedai bakeri. Selama ni tak pernah terfikir nak beli.  Memang sempoi.. Tapi hasilnya boleh tahan sedap la juga.  Saya rasa lebih sedap dari KRR punya.  Hampir sama sedap dengan yang dihidang oleh Firefly.  Sebab apa saya kata yang kat KRR kureng sikit, sebab Fawwaz pun selalunya tak sudi nak makan.  Kalau dia makan habis tu, memang selalunya sedaplah!

Saya beli yang biasa2 tu je, Vanilla Muffin Mix seberat 500g.  Dia cuma tulis nak letak telur, minyak dan air berapa banyak.  Selebihnya kitalah yang kena fikir.  Inilah hasilnya... ;D



Vanilla Muffin with Blueberry Fillings

Bahan2:

500 g tepung muffin perisa vanilla - saya beli di kedai Edible Food, Sri Petaling KL
200 g telur - dalam 4 butir gred A
200 g minyak - saya guna minyak jagung
100 g air
Blueberry Fillings (opt)

Cara2:

1)  Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk pengadun dan putar sampai sebati dan kembang.
2)  Tuang dalam mangkuk kertas utk muffin.  Jadi senang nak handle.. Saya letak inti blueberry dan tabur almond nibs
3)  Bakar dengan kepanasan 170C selama 25 minit atau hingga masak elok.  Saya suka sgt kalau dia merekah macam gunung berapi..

Kan senang tu?  Heheh.. tak yah susah2... jimat masa!

2 comments:

Unknown said...

1pkt tepung tepung mix 500gm boleh dpt berapa cup yer..??

Cik Siti Abu Sujak said...

Sorrylah... tak ingat. Sbb ni kali pertama dan terakhir buat... :D