August 28, 2010

Kuih Makmur lagi

Semalam buat sikit kuih makmur untuk stok kat Bahrain ni.. maaflah ye, tak bolehlah nak bawa balik M'sia.. nanti hancur la pulak. Bawak Mamoul yg mcm biskut Bantal Peluk Saloma (tgk resipi Kak Fida) dan Guraiba yg macam suji tu kira cukup lah... banyak rumah nak kena agih nih.. maklum larr, ramai benor mak2 den ni hah.. Itu pun mak mertua dah takde :(

Yang sebelum ni (b4 puasa) try resipi citarasawan tapi kali ni buat reference kat resipi kak fida di MYR dan Citarasawan. Sudahnya aku buat 2 jenis resipi untuk perbandingan... 2-2 sedap tapi aku masih mencari formula makmur yg macam Kak Lena sepupuku beri kpd makcikku tahun lepas.. sedikit cruncy dan sangat sedap! Takpelah, aku tulis je dulu yang mana aku buat utk reference masa akan datang..


Kuih Makmur I
Basic menu tiru kak fida tapi aku ubah sikit.. buat 1/2 adunan. So bawah ini adalah versi 1/2 tu...

color hijo...

Bahan2 :

125g mentega golden churn
1/2 sudu minyak sapi (tapi lepas masuk tepung aku tambah dan tambah sampai tepung lembut)
300g tepung gandum (patut ikut resipi 1 1/2 kg bahagi 2)
Sedikit garam
Gula castor untuk salut selepas bakar

Inti (ini ikut citarasawan tapi boleh dikurangkan kuantitinya):

100g roasted cashew nut (ku tak pakai kacang tanah)
150g gula
1 sudu besar mentega dicairkan

Cara2:

1) Pukul mentega dan minyak sapi separuh kembang. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil menguli, sehingga tepung boleh dibentuk. Tinggalkan tepung yg berlebihan... Juga boleh tambah pewarna kalau suka..
2) Kalau terlebih tepung atau agak berderai, tambah lagi sedikit minyak sapi..
3) Bakar dalam oven dengan suhu 180C selama 20-25 min (ikut oven memasing..)
4) Bila dah sejuk baru salut dengan gula....



Kuih Makmur II

Resipi Citarasawan... tak tau kenapa kali ni result yg aku buat tak sama dengan yg hari tu.. mungkin aku salah timbang kot..huhu. Tapi tetap sedap cuma very soft and fragile..


melt in your mouth...

Bahan2 :

200g minyak sapi
400g tepung gandum (aku tambah tepung beberapa kali sebab adunan lepas macam lembut sangat)
200g gula ising
1/8 sk garam halus
1 sk baking powder
1 sk soda bikarbonate

p/s 1: inti ikut yg di atas...

Cara2 :
1) Satukan semua bahan hingga jadi doh dan bentuk ikut kegemaran anda...
2) Yg versi ni aku salut dengan gula ising..


No comments: