Pages

September 5, 2008

Resepi Ikan Bakar

Sejak masuk Ramadhan ni dah 2 kali buat ikan bakar. Favourite aku ikan kembung laa.. Selalu ikan bakarlah yang paling popular kat Bazar Ramadhan. Tp aku tak reti buat macam kat bazar tuu.. Aku ubahsuai dari internet je. Tak sempat nak ambik gambar pun.


IKAN BAKAR I

3 ekor ikan kembung

Bahan2 kisar/tumbuk:
10 biji cili kering (atau ikut citarasa)
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 batang serai
1 inci kunyit hidup
Garam & sedikit gula (optional)
Air asam jawa
1/2 sehelai daun kunyit - diracik halus
Minyak untuk menumis

Cara2:
1. Tumiskan bahan2 kisar sehingga masak dan secukup rasa. Last sekali masukkan daun kunyit yang diracik tadi.
2. Susunkan ikan di atas aluminium foil yang dilapis dengan daun kunyit atau daun pisang. (Aku ni tengah menggemari daun kunyit).
3. Letakkan sambal di kedua2 belah ikan dan bungkus.
4. Bakar dalam oven dgn suhu 150C selama 20 - 30 minit. Siap!

Note: Sambal tu agak2 la.. lagi banyak lagi best..




IKAN BAKAR II


Bahan2:
3 ekor ikan selar
Sedikit garam

Kuah/cicah:
1 labu bawang besar - potong dadu
1 biji tomato - potong dadu
5 biji cili padi - tumbuk
1 inci belacan bakar - tumbuk
Air perahan lemon/limau nipis
1-2 sudu makan gula
1 sudu teh garam
Daun ketumbar

Cara2nya:
1. Ikan dilumur dengan garam dan bakar sehingga masak.
2. Cili & belacan ditumbuk bersama garam dan gula. Masukkan air limau dan sedikit air masak.
3. Gaulkan bahan tumbuk dengan bawang, tomato dan daun ketumbar. (ala2 air asam)
4. Tuang terus cicah ke atas ikan. Siap!

1 comment:

Ammiada said...

Erm yummy.... K Ct, tetiba ajer suka daun kunyit nih ader aper2 ker.. Hehee... Aku rindu nak mkn custard puff yg ko pernah buat dulu tu... Mmmm...

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...